UWAGA! BLOG PRZENISIONY

NOWE WPISY ZNAJDZIECIE NA WWW.FAJNEOGRODY.PL .

28 czerwca 2013


Zrób sobie sam swój Mały Wersal, czyli propozycja dla wszystkich miłośników tzw. ogrodów formalnych. Sztandarowy wzorem i inspiracją będzie oczywiście ogród w Wersalu. Na nasze potrzeby skorzystamy z wzorców renesansowych i barokowych, gdyż to w tych dwóch epokach przewijają się podobne motywy stylistyczne i rozwiązania. Należą do nich głównie ogrody tarasowe oraz forma parterów ogrodowych, a także silna geometryzacja i osiowość kompozycji. Aby ułatwić sobie sprawę skupmy się bardziej na baroku, który rozwinął i udoskonalił szereg renesansowych patentów. Wszystko jest uporządkowane, regularne, często symetryczne. Ogrody mają silnie akcentowaną oś główną kompozycji, i tzw. osie boczne, wobec których wszystko jest symetryczne. Przyroda jest ujarzmiona do regularnych, geometrycznych form. Nie ma miejsca na naturalność czy przypadek.
Paradoksalnie tego typu ogrody fajnie komponują się nie tylko z historyczną bądź stylizowaną architekturą, ale także z nowoczesną formą. Jednak są to założenia trudne w wykonaniu i pielęgnacji. Wymagają dużej dokładności i precyzji, a także sporych nakładów czasu na pielęgnacje. Nie da się ukryć, że pewne umiejętności są także wskazane, ale to można wypracować.

Wersal, fragment parteru ogrodowego

Oto kilka najprostszych sposobów na uzyskanie wersalowego efektu przy naszym domu. Trików jest wiele, ale ja wybieram specjalnie te, które są osiągalne dla zwykłych posiadaczy ogródków.

  • Osiowość i symetria w kompozycji. Planując ogród należy tak rozplanować elementy aby rozmieścić je symetrycznie wobec głównej osi kompozycji, czyli takiej niewidzialnej linii symetrii, którą wyznaczymy sobie w ogrodzie. Może być jedna Głowna oś i kilka bocznych, przecinających główną oś najlepiej pod kątem prostym. Osiowość można wprowadzać niezależnie od rozmiaru terenu.

Wersal: wyraźnie widać oś główną kompozycji biegnąca przez środek parku

  • Rytm. Czyli powtórzenie tego samego elementu w ciągu np. kulisty krzew posadzony w rządku, w równych odstępach to już rytm. Warto zastosować go zachowując symetrię wobec wyznaczonych osi kompozycyjnych. Czyli jeżeli po jednej stronie osi mamy 5 `kulek` to po drugiej też te 5 kulek powinno się pojawić na zasadzie lustrzanego odbicia.
 
Wersal: rytmiczne nasadzenia liniowe

  •  Geometryzacja. W ogrodach barkowych większość elementów odwoływała się do kształtów koła, prostokąta i kwadratu, ew. trójkąta. Wszystko było dokładnie wymierzane. Nawet pozorne esy-floresy jakie widzimy na tzw. parterach ogrodowych nie są dziełem przypadku, ale wzór jest ściśle wyliczany i opracowywany z matematyczną precyzją, przy czym jego elementy są powtarzalne, osiowe i symetryczne. Jeżeli ktoś do tej pory wątpił w zasadność uczenia się matematyki w szkole, to ma najlepszy dowód, ze przydaje się ona nawet przy sadzeniu krzaczków :) w swoim ogrodzie każdy może, w miarę swoich możliwości, pobawić się w wyznaczanie takich geometrycznych kształtów, nadając je trawnikom, rabatom, ścieżkom, placykom...

parter ogrodowy: geometryczny, osiowy i symetryczny zarys rabat

  • Kontrast, czyli ulubiony środek twórców barokowych. Na zasadzie kontrastu kształtowano wiele elementów ogrodowych od szczegółu do ogółu. Kontrastowano formy, faktury, kolory i wzory. Płaskie powierzchnie - elementami wertykalnymi, geometryczne kształty - linią  swobodną, spokój - dynamiką itd. W naszych ogrodach również możemy sięgnąć do tego, prostego środka kontrastując barwy, kształty, faktury, materiały.




 

2 komentarze:

  1. W takich miejscach, widać jak staranie ogrodnik musi przyłozyć się do każdego detalu, a do tego musi jeszcze trzymać się dokładnego projektu ogrodu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak, jeżeli faktycznie chcemy profesjonalnego efektu, to najwyższa szkoła ogrodniczej jazdy :)

      Usuń

Najchętniej czytacie:

Pamiętaj:

Zdjęcia i teksty zamieszczone na blogu są w większości mojego autorstwa. Chcesz skorzystać, napisz. Nie kopiuj bez mojej pisemnej zgody. Dziękuję :)

Kontakt ze mną:

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *