Zrób
sobie sam swój Mały Wersal, czyli propozycja dla wszystkich miłośników tzw.
ogrodów formalnych. Sztandarowy wzorem i inspiracją będzie oczywiście ogród w
Wersalu. Na nasze potrzeby skorzystamy z wzorców renesansowych i barokowych,
gdyż to w tych dwóch epokach przewijają się podobne motywy stylistyczne i
rozwiązania. Należą do nich głównie ogrody tarasowe oraz forma parterów
ogrodowych, a także silna geometryzacja i osiowość kompozycji. Aby ułatwić
sobie sprawę skupmy się bardziej na baroku, który rozwinął i udoskonalił szereg
renesansowych patentów. Wszystko jest uporządkowane, regularne, często
symetryczne. Ogrody mają silnie akcentowaną oś główną kompozycji, i tzw. osie
boczne, wobec których wszystko jest symetryczne. Przyroda jest ujarzmiona do
regularnych, geometrycznych form. Nie ma miejsca na naturalność czy przypadek.
Paradoksalnie tego typu ogrody fajnie komponują się nie tylko z historyczną
bądź stylizowaną architekturą, ale także z nowoczesną formą. Jednak są to
założenia trudne w wykonaniu i pielęgnacji. Wymagają dużej dokładności i
precyzji, a także sporych nakładów czasu na pielęgnacje. Nie da się ukryć, że
pewne umiejętności są także wskazane, ale to można wypracować.
|
Wersal, fragment parteru ogrodowego |
Oto
kilka najprostszych sposobów na uzyskanie wersalowego efektu przy naszym domu.
Trików jest wiele, ale ja wybieram specjalnie te, które są osiągalne dla
zwykłych posiadaczy ogródków.
- Osiowość
i symetria w kompozycji. Planując ogród należy tak rozplanować elementy aby
rozmieścić je symetrycznie wobec głównej osi kompozycji, czyli takiej
niewidzialnej linii symetrii, którą wyznaczymy sobie w ogrodzie. Może być jedna
Głowna oś i kilka bocznych, przecinających główną oś najlepiej pod kątem
prostym. Osiowość można wprowadzać niezależnie od rozmiaru terenu.
|
Wersal: wyraźnie widać oś główną kompozycji biegnąca przez środek parku |
- Rytm.
Czyli powtórzenie tego samego elementu w ciągu np. kulisty krzew posadzony w
rządku, w równych odstępach to już rytm. Warto zastosować go zachowując
symetrię wobec wyznaczonych osi kompozycyjnych. Czyli jeżeli po jednej stronie
osi mamy 5 `kulek` to po drugiej też te 5 kulek powinno się pojawić na zasadzie
lustrzanego odbicia.
|
Wersal: rytmiczne nasadzenia liniowe |
- Geometryzacja. W ogrodach barkowych większość elementów odwoływała się do kształtów koła, prostokąta i kwadratu, ew. trójkąta. Wszystko było dokładnie wymierzane. Nawet pozorne esy-floresy jakie widzimy na tzw. parterach ogrodowych nie są dziełem przypadku, ale wzór jest ściśle wyliczany i opracowywany z matematyczną precyzją, przy czym jego elementy są powtarzalne, osiowe i symetryczne. Jeżeli ktoś do tej pory wątpił w zasadność uczenia się matematyki w szkole, to ma najlepszy dowód, ze przydaje się ona nawet przy sadzeniu krzaczków :) w swoim ogrodzie każdy może, w miarę swoich możliwości, pobawić się w wyznaczanie takich geometrycznych kształtów, nadając je trawnikom, rabatom, ścieżkom, placykom...
|
parter ogrodowy: geometryczny, osiowy i symetryczny zarys rabat |
- Kontrast, czyli ulubiony środek twórców barokowych. Na zasadzie kontrastu kształtowano wiele elementów ogrodowych od szczegółu do ogółu. Kontrastowano formy, faktury, kolory i wzory. Płaskie powierzchnie - elementami wertykalnymi, geometryczne kształty - linią swobodną, spokój - dynamiką itd. W naszych ogrodach również możemy sięgnąć do tego, prostego środka kontrastując barwy, kształty, faktury, materiały.
W takich miejscach, widać jak staranie ogrodnik musi przyłozyć się do każdego detalu, a do tego musi jeszcze trzymać się dokładnego projektu ogrodu.
OdpowiedzUsuńoj tak, jeżeli faktycznie chcemy profesjonalnego efektu, to najwyższa szkoła ogrodniczej jazdy :)
Usuń