UWAGA! BLOG PRZENISIONY

NOWE WPISY ZNAJDZIECIE NA WWW.FAJNEOGRODY.PL .

20 lutego 2014

Rukola, czyli Rokietta Siewna. Jeden z symboli włoskiej kuchni. Coraz popularniejsza na naszych talerzach i w naszych ogrodach. Powód jest prosty, rukolę uprawia się tak samo jak kapustę czy sałatę. 

Uprawa rukoli.

Banalna. W południowej Europie, Azji i Afryce rukola rośnie dziko jak choćby nasz szczaw. W Polsce jest uprawiana  jako roślina jednoroczna.  Można ją wysiać wczesną wiosną na rozsadę na parapecie, potem przepikować i wysadzić do ogrodu lub nieco później wysiać bezpośrednio do gruntu. Rukola szybko rośnie, jednak jest dość wrażliwa na ew. wczesnowiosenne przymrozki  czy duże spadki temperatur.
Rukolę można wysiewać praktycznie cały sezon w odstępach 2-3 tygodniowych, dzięki czemu non stop cieszymy się świeżą zieleninką. Rukolę można również uprawiać w skrzynkach i pojemnikach. Świetny artykuł w tym temacie znajdziecie na blogu Słoneczny Balkon.
Nasiona rukoli są już w powszechnej sprzedaży w marketach i centrach ogrodniczych, oraz w sieci.

Rukola w kuchni.

Moim ulubionym zastosowaniem rukoli są oczywiście wszelkiego rodzaju sałaty na bazie samej rukoli lub z jej domieszką. Rukola jest również często stosowana jako dodatek do pizzy, a jej nasiona jako przyprawa czy składnik pesto. 
Poniżej znajdziecie moje trzy ulubione przepisy `z rukolą`, które przywiozłam spod włoskiego Słońca :

  • rukola na słodką nutę


sałata:
- rukola
- winogrona (kilka sztuk)
- rodzynki
- ser pleśniowy niebieski  (ja używam Blue Lazur)
- ew. orzechy, migdały (plataki)

dressing:
- oliwa z oliwek 
- łyżka miodu
- kapka octu balsamicznego
- sól, pieprz (opcjonalnie)

  • rukola na włoską nutę


sałata:
- rukola
- oliwki zielone lub czarne, najlepiej z pestkami 
- suszone pomidory
- kilka skrawków parmezanu (ja używam opcjonalnie każdego twardszego sera)
- grzanki (opcjonalnie)

dressing;
ja używam po prostu kapki  oliwy z suszonych pomidorów lub oliwy czosnkowej (musi być dobra)

  • Rukola na ciepło


czyli grilowane lub duszone warzywa podawane na rukoli:

-  cukinia
- papryka
- kabaczek
- cebula 
- pieczraki

polewam kapka oliwy czosnkowej lub paprykowej

Dziś post nieco inny, ale postanowiłam czasem pokazać nieco inne swoje, ogrodnicze oblicze. Czyli moje patenty na uprawę wykorzystanie naszych ogrodowych warzyw i owoców.
Motywacja do takich wpisów są moje częste rozmowy ze znajomymi, którzy często nie orientują się jak prosta jest uprawa i przygotowanie własnych warzyw i owoców. I to właśnie, moje stwierdzenie, że rukolę można bez problemu uprawiać w Polsce, ba nawet na parapecie (!) wywołało ostatnio spore zdziwienie i poruszenie. 

Moje przepisy są proste i zgodne z moim gustem kulinarnym, oraz możliwościami czasowymi. (matka pracująca miewa czasu na lekarstwo :). Życzę Wam smacznego rukolowego i raz jeszcze gorąco namawiam do uprawy rukoli.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Najchętniej czytacie:

Pamiętaj:

Zdjęcia i teksty zamieszczone na blogu są w większości mojego autorstwa. Chcesz skorzystać, napisz. Nie kopiuj bez mojej pisemnej zgody. Dziękuję :)

Kontakt ze mną:

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *