UWAGA! BLOG PRZENISIONY

NOWE WPISY ZNAJDZIECIE NA WWW.FAJNEOGRODY.PL .

3 listopada 2013

Postanowiłam rozpocząć na blogu nowy cykl, który przybliży mnie jako projektanta, a jednocześnie może być inspiracją i źródłem pomysłów dla moich czytelników. Będę prezentować przeróżne projekty ogrodów jakie zdarzyło mi się popełnić na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. 
Są one bardzo różne. Powstały w różnym czasie, okolicznościach, dla różnych klientów. Jedne miałam przyjemność przenieść w teren z moją ekipą, inne poszły w świat w formie papierowej bądź cyfrowej. Losy części z nich zam, zaś inne zaginęły w mrokach dziejów. Jedne lubię bardziej, inne mniej, niektórych się wstydzę, z niektórych śmieję, a jeszcze inne powodują, że puchnę z dumy!
Wszystkie są wypadkową moich umiejętności i preferencji oraz życzeń i wizji klienta. Czasem projektant daje się ponieść wenie, zapominając, że tworzy produkt dla klienta. To zły kierunek. Bo ogród to przedmiot użytkowy, który w swoją istotę ma wpisany kompromis pomiędzy dizajnem a  użytecznością.

Na początek fajny projekt jaki udało mi się popełnić w tym roku. Życzeniem klienta było stworzenie ogrodu o charakterze naturalistycznym na działce rekreacyjnej. Chciał aby jak najpełniej wykorzystać istniejące nasadzenia, a także wzbogacić je gatunkami bardziej ogrodowymi (jednak nadal w konwencji naturalistycznej) oraz gatunkami stanowiącymi źródło pożywienia dla ptactwa. Wokół domku letniego poprosił o stworzenie bardziej ogrodowego klimatu ze strzyżonym trawnikiem.
Komunikację ograniczyliśmy do minimum tworząc funkcjonalny wjazd-parking oraz ścieżkę zakończoną placykiem polaną, umożliwiającą wygodną komunikacje podjazd - budynek. Życzeniem klienta było również wprowadzenie zróżnicowania kolorystycznego, stąd pojawiły się rośliny o kolorowych liściach i igłach. Całość ujęłam, w płynne, naturalizujące łuki, jednak bez zbytniego meandrowania, co jest ukłonem w kierunku konwencji ogrodowej. 

kliknij aby powiększyć
Moja propozycja zestawu gatunków dla tego projektu:




Brzoza brodawkowata

Sosna pospolita

Sosna czarna

Robinia akacjowa (akacja)

Dąb szypułkowy

Świerk serbski `Nana`

Lilak pospolity

Bez czarny

Lilak meyera `Palibin`

Śliwa wiśniowa `Pissardii`

Kosodrzewina - Sosna górska

Dereń biały `Sibirica`

Wrzosowisko (Wrzosy i Wrzośce)

Kostrzewa sina i Kostrzewa Gautiera mix.

Jarząb pospolity

Jałowiec Pfitzeta `Mint julep`

Jodła koreańska

Wiśnia

Bez czarny `Aurea`

Jałowiec płożcy `Wiltonii`

Trzmielina Fortune`a

Jalowiec pospolity `Green Carpet`

Jałowiec sabiński

Jałowiec pospolity `Depressa Aurea`

Jeżyna

Lawenda wąskolistna

Tawuła japońska `Golden princess`

Daglezja (Jedlica)

Brzoza pożyteczna `Doorenbos`

Magnolia gwiaździsta

Jałowiec Pfitzera `Old Gold`

Dereń jadalny

Miskant chiński `Sieberfeder` Miskant chiński `Zebrinus`


A tak wygląda teren na którym powstanie ów ogród:

1 komentarze:

  1. Fajny pomysł :) Mam nadzieję, że za jakiś czas będę mogła pochwalić się ogrodem Pani autorstwa :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Najchętniej czytacie:

Pamiętaj:

Zdjęcia i teksty zamieszczone na blogu są w większości mojego autorstwa. Chcesz skorzystać, napisz. Nie kopiuj bez mojej pisemnej zgody. Dziękuję :)

Kontakt ze mną:

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *