UWAGA! BLOG PRZENISIONY

NOWE WPISY ZNAJDZIECIE NA WWW.FAJNEOGRODY.PL .

5 grudnia 2012


Szkic koncepcyjny ogródka w stylizacji japonizującej. Kolorem oznaczono rabaty, zaś szara powierzchnia to żwir z kamienną ścieżką; w lewym górnym rogu oczko wodne, z kamiennym placykiem, ławeczką i latarenką. Nad wodą zwiesza się klon palmowy.  
Czas zamknąć mini cykl o aranżacji ogrodu w stylu Dalekiego Wschodu, czy jak wolcie orientalnym lub jak ja to sobie ‘roboczo” nazwałam – japońskim. Tak czy siak wiadomo o co chodzi. Pokazałam i mam nadzieję że mi się to udało, podstawowe elementy programowe ogrodu w takiej stylizacji. Są to zarówno elementy kompozycyjne, jak i wyposażenie oraz roślinność. Warto jeszcze zastanowić się jak to zgrabnie ująć w jedną całość. Pamiętajcie, że ogrody „japońskie” cechowała raczej umiar. Nie możemy zrobić więc festynu i jak leci pchac wszystkiego. Trzeba umiejętnie wybrać, postawić na jeden główny motyw, który wzbogacimy dodatkami. Warto w kompozycji zastosować zasadę nawiązywania do natury. 

Szkic koncepcyjny ogrodu w stylizacji japońskiej, jednak w równowadze z rodzimymi trendami i oczekiwaniami właścicieli.
Taras w stylizacji japonizującej.
Kształtując nasz ogród, linię trawnika, rabat itd. Dobrze zastosować płynne nieregularne kształty, może miejscami wynieść rabatę nieco w górę, aby nie było za płasko. Ja w prostym ogrodzie postawiłabym na żwir, kamień i drewno. Posadziłabym raczej jednobarwne gatunki roślin iglastych, proste, czasem w jakiś fajnych formach. Do tego trochę bylin – raczej trawy, irysy, lilie. No i chyba najbardziej charakterystyczny klon palmowy. Może jakaś mała (mała!!) woda i latarenka z kamienia. I już. Taki mój przepis na aranżacje. Raczej ascetycznie, tylko okraszone smaczkami. Niestety nie uciekniemy od trawnika, jak już pisałam. Rzadko udaje się zrobić ogród bez trawnika, zwłaszcza większy. Można próbować – ja kiedyś jeden taki zrobiłam, ale to duży koszt i zabawa przy pilęgnacji. Zero trawy. Zresztą w poprzednich postach pokazałam zdjęcia z tej realizacji i to widać na nich. Ale to dawne dzieje. Dziś bym to jeszcze inaczej zrobiła, ale  generalnie wyszło całkiem fajnie. Musimy spotykać się gdzieś pośrodku z teoria i naszymi realiami. Zbyt dosłowne stosowanie reguł powoduje czasem powstawanie karykatur. Więc spokojnie. Kiedyś też miałam zlecenie na projekt ogrodu japońskiego od klienta z tzw. dużym budżetem. Mogłam poszaleć, choć oczekiwano ode mnie zastosowania się do wszelkich japońskich reguł kompozycyjnych. Niestety temat utknął na etapie projektu, nigdy nie doszło do tej realizacji przeze mnie. Szkoda bo włożyłam w to wiele pracy serca. Okazuje wam jeden ze szkiców koncepcyjnych (było ich bardzo wiele) aby pokazać jak kształtowałam linie. Jak sami zobaczycie ogród był dość duży, ale podobna zasadę polecam i w małych realizacjach :).
Linia musi meandrować, nie może być zbyt oczywista, ale też nie nazbyt fikuśna. Umiar to klucz do sukcesu.
Taras w stylizacji japonizującej.
Fajnym, acz niedocenianym tematem jest aranżacja tarasów, balkonów z wykorzystaniem japonizujących motywów. Ten styl tam doskonale się sprawdza, bo te industrialne przestrzenie cechuje pewna geometryczna  prostota formy i asceza. Można przy bardzo niewielkich środkach taki klimat wprowadzić. Wystarczy kilka donic i niewielkich sosnek w stylu bonsai (jak pisałam możecie kupić naturalnie zdeformowane, czasem dobrze sprawdza się kosodrzewina), czy innych iglaków, może być tez klon palmowy, trawy (polem miskanty). Jakaś stylowa latarenka lub fontanna balkonowa, do tego fajne meble (lub nie jak się nie mieszczą) i już. Nawet wiśnie i śliwy możemy uprawiać w donicach – tylko ważne jest przygotowanie pojemników, zwłaszcza na zimę. To banalnie proste i tanie. Stylizacje balkonową zrobicie spokojnie za kilkaset złotych, a nawet taniej. Życzę powodzenia i zachęcam do czerpania z tego stylu!








0 komentarze:

Prześlij komentarz

Najchętniej czytacie:

Pamiętaj:

Zdjęcia i teksty zamieszczone na blogu są w większości mojego autorstwa. Chcesz skorzystać, napisz. Nie kopiuj bez mojej pisemnej zgody. Dziękuję :)

Kontakt ze mną:

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *